יום חמישי, 2 בינואר 2014

קוֹקיוּ ריוֹקוּ (עצמת הנשימה) | ראיון עם פוּגִ׳יטָה מַאסָאטַאקֶה סנסיי דאן 8 איקיקאי


קוֹקיוּ ריוֹקוּ (עצמת הנשימה) | ראיון עם פוּגִ׳יטָה מַאסָאטַאקֶה סנסיי דאן 8 איקיקאי
תרגום לעברית יונתן ויצטום © 2014
מראיין: פיטר מגאן דאן 5 British Aikido Federation

פוג׳יטה סנסיי היה תלמידו של מייסד האייקידו במשך 12 שנה. לאחר מכן הוא שימש כמורה בכיר וכן בתפקידי ניהול בכירים של אירגון אייקיקאי. פוג׳יטה סנסיי לימד ועביר סדנאות אייקידו בלמעלה מחמישים מדינות, ביניהן ישראל אליה נהג לבוא בקביעות.

עקרון הקוקיו ריוקו (עוצמת הנשימה) היא מאושיות האייקידו אך זה רעיון קשה להבנה, כמעט עלום, אני תוהה אם הרעיון קשה להבנה ליפנים כלמערביים.

אכן כך.

אולי תוכל לשפוך מעט אור על רעיון קשה זה מנסיונך ומהכרותך את או-סנסי?

אין זה קל להסביר במילים ואף על פי כן לדבר קל יותר מאשר לבצע! בכדי להבין דרושה עבודת חיים. ראשית עליך להבין שישנם שני סוגי עוצמה. האחד הוא שרירי, ואת השני אנו מכנים קוקיו ריוקו: עוצמת נשימה. באופן רגיל כאשר אנו מדברים על עוצמה בהקשר של פעילות גופנית, אנשים מבינים זאת ככח שרירי. לדוגמא, כאשר מישהו אוחז בזרועך, עוצמת האחיזה היא עוצמה שרירית; עוצמה המרוכזת במקום מסוים. כאשר אנו רוצים להרים חפץ כלשהו, אנו עושים שימוש בכח שרירי. באייקידו אין אנו עושים שימוש בכח מסוג זה; אנו משתמשים בעוצמה מסוג פנימי. אל לנו לנסות להרים או לדחוף.

ולמרות זאת לא מדובר בדבר מיסטי, הלא כן? אני חושב שישנם אלו הרואים את הקרוי `עוצמת קי` כדבר ניסתר המצריך אימונים מיוחדים. לחילופין, האם עצמת הקוקיו היא דבר פיזי; תורה נוספת להשתמש בגופנו, שימוש באנרגיה מבלי לערב את שרירינו?

קוקיו ריוקו היא עצמה של כל הגוף כל האנרגיה שלנו יוצאת כלפי חוץ, מתרחבת, מתפשטת. זה כמו בלון, בלון אינו ריק, יש לחץ כלפי חוץ, התרחבות. לחץ זה שווה בכל מעטפת הבלון. כך צריך להיות גופנו באייקידו, לחץ שווה בכל מקום; בידינו כאשר אנו יוצרים מגע, בכפות רגלינו במגען עם האדמה. בכל מקום בגופנו הלחץ צריך להיות דומה. כמובן שקל לומר זאת, אך אם איננו יכולים לישם זאת באייקידו שלנו, המלל יהיה ריק.

אינני אומר שלא צריך להיות לנו כח גופני, העניין הוא כיצד לעשות שימוש בכח זה. קי זה גוף ונפש- mind - הפועלים יחדיו. אדם גדול עשוי להיות חזק מאוד אך אם לא ידע כיצד לשלב את גופו ואת רוחו יחדיו, כוחו לא יהיה בר שימוש באייקידו.

ישנם תלמידי אייקידו המבלים זמן רב בלימוד `קי` וכיצד לכרוך את עבודת הגוף והנפש. כל זה טוב ויפה, אבל השאלה היא האם יודעים כיצד לישם זאת? עוצמת הקי היא אשר משמרת את התאמת עבודת הגוף והנפש באייקידו. התאוריה של גוף ונפש העובדים יחדיו - שִׁין שִׁין טוֹאִיצוּ - קיימת אמנם באייקידו, אך השאלה היא האם אתה יכול ליישמה.

עצמת הקי נמצאת בכל מקום. היא אינה מרוכזת במקום מסוים בגוף. כמו מעיין הנובע. מקורה במרכז ה סֶייקָא טָנְדֶן. כאשר אובד שיווי המשקל, הקי אובד גם הוא. כך שלשיווי משקל יש חשיבות גדולה מאוד. שם מקור הקי. זו ראשית הדרך. אם אנשים חושבים שבכדי ליצור קי, כל שיש לעשות הוא להתלבש כאנשים בקרקס הרי אנו בבעיה.

כפי שאמרתי קודם לכן, עוצמה שרירית, או זו המכונה כך באופן רגיל מקורה בהתרחבות ובהתכווצות תאי שריר. אך עוצמת נשימה, למרות שנעשה שימוש בשרירם ובעצמות, לא שם מקורה. כאן יש לראות את תפקיד הטָאִי קוֹ אָצוּ. 
טָאִי קוֹ אָצוּ זה כמו בלון.

מקורה באברינו הפנימיים. אין זו העוצמה הפיזית השרירית הנצפית באופן מדעי. יש בעוצמה פנימית זו פי חמש כח מאשר לעוצמה שרירית. משכבר הימים אנו שומעים על מקרים אשר בהם אישה קשישה בעת שריפה נשאה דבר מה כבד ביותר בריצה אל מקום מבטחים. רק לאחר מכן התברר שכח שריריה אינו מספיק להסביר את היכולת שגילתה בעת השריפה. בתנאים רגילים היא לא היתה מסוגלת לבצע משימה שכזו. ומשחלפה הסכנה לא היתה מסוגלת להשיב את החפץ הכבד למקומו. באייקידו אנו מנסים לרכוש את היכולת לעשות שימוש בעוצמה פנימית.זו בכל שעת צורך. כאן רבים טועים. אין המדובר בווָאזָה (טכניקה). ישנם אלו הסבורים שהדרך להשיג יכולת זו היא באימון מפרך. הם מאושרים כאשר הם מגיעים לאפיסת כוחות. אבל זו שטות. הדבר החשוב ביותר הוא להתאמן בצורה אינטיליגנטית, ברכשנו טכניקה נכונה מבלי לבזבז את מאמצנו. ישנם אשר יום אחד מבינים בפתאומיות את עוצמת הנשימה. אין לזה קשר אל דרגות דאן. ישנם המדורגים דאן 3 ו 4 אשר אין להם כל מושג בעניין.
או-סנסי השאיר לנו את מה שקרוי רְיוּ - אסכולה, או שיטת אימון באמצעות הקוֹקיוּ רְיוֹקוּ שלנו.

קשה לאנשי קראטה וקנדו להבין את הקוקיו ריוקו של האייקידו. הם אינם מרגישים את זה. למרות זאת הקוקיו ריוקו של האייקידו הכרחי בג`ודו, בקנדו, ואפילו בסומו. אם הנך מבין זאת תוכל להטיל כל אחד. היה לוחם סומו מפורסם בשם פוּטוֹבָּאיָאמָה אשר הבין זאת. הוא היה אלוף במשך שישים עונות למרות שברבות הימים ראיתו נחלשה והיה חצי עיוור. מדוע היה בלתי מנוצח? מכיוון שהיה בעל קוקיו ריוקו. הוא היה מדהים. הוא יכול היה להפיל אנשים באצבע יחידה. הוא תמיד ניצח על ידי קבלת הכח - אוּקֶה - מעולם לא הפסיד בקרב.

פיטר מגאן: אנו בדרך כלל מתאמנים בקוקיו הו - סוּוָארִי ווָאזָה קוֹקְיוּ הוֹ - בסוף האימון. אם מדובר בתרגיל הכנה כה חשוב, מדוע איננו מתאמנים בו בתחילת האימון?

פוג’יטה סנסי: מכיוון שאנו מתיחסים אל תרגיל זה כאל הקשה ביותר להבנה. במידה והיינו נדרשים להבינו בהתחלה, לא היינו מגיעים כלל לידי אימון אייקידו. זו הסיבה לכך שאנו מתאמנים בזה מעט בסוף כל אימון. למרות שכמובן ניתן לעשות זאת גם בהתחלה.

חזרה לדף המאמרים

חזרה לדף הבית


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה