יום שישי, 3 בינואר 2014

משולש עיגול ומרובע | ראיון עם קָנֶצוּקָה מִינוֹרוּ סנסיי דאן 7 איקיקאי


משולש עיגול ומרובע | ראיון עם קָנֶצוּקָה מִינוֹרוּ סנסיי דאן 7 איקיקאי
תרגום לעברית יונתן ויצטום © 2014
מראיין: פיטר מגאן דאן 5 British Aikido Federation

סנסי, אנחנו קוראים בספרים המוקדשים לאייקידו אודות חשיבותן של שלוש צורות הנדסיות: משולש, עיגול ומרובע. אני מעוניין לשמוע כיצד אתה מפרש אותן. איזו היא החשובה ביותר לדעתך? האם לכולן חשיבות זהה?
 
זו שאלה קשה. לרוב ביפנית אנו אומרים סַנקָקוּ 
מָרוּ שִיקָקוּ (משולש, עיגול ומרובע).  תמצא אותם מוזכרים לרוב בספרי זן.

אם כך, סמליות זו אינה נחלת האייקידו בלבד? 

נכון. אני חושב שתמצא שהן מופיעות בתרבויות רבות ולא רק בפילוסופיה המזרחית. יתכן שתמצא אותן גם בתרבויות העתיקות במצרים וביוון. מנסיוני, הרי הדבר פשוט; קָמָאֶה (עמידת מוצא), היא כמו סַנקָקוּ (משולש). אך היא אינה רק משולש דו מימדי, היא תלת מימדית, בעלת ארבע פנים כמו פירמידה. וכמובן פירמידה היא ריבועית בבסיסה. צידיה ארבעה משולשים. כפות רגלינו אינן פונות בקו ישיר אלא מופנות בזוית של כ°60 האחת מהשניה. עמידתנו זו נעשית דומה ליתד בעלת מבנה משולש. מבנה שכזה יכול בקלות להסיט ממסלולו את אשר בא קראתו. קצהו של המבנה הזה מאפשר לנו לרכז יותר עוצמה כלפי התוקף.


קָנֶצוּקָה מִינוֹרוּ סנסיי
 גם אל העיגול יש להתיחס כאל גוף תלת ממדי. העיגול נהיה לכדור והמרובע הופך לקוביה. המגע שלנו עם הפרטנר שלנו לאימון צריך להיות מוצק כקוביה. (אין כוונתי כאן לנוקשות אלא ליציבות ולחיוביות). המוצקות של הקוביה ניצבת על העמידה המשולשת. כאשר אנו משנים כיוון (טֶנְקָאן / טָאִי נוֹ הֶנְקָה), אנו נעים בתנועה מעגלית. חשיבותו של המשולש היא בכך שהוא מאפשר לנו למנוע התנגשות עם הפרטנר שלנו. אפשר להתיחס אל המשולש כאל בסיס תנועתנו או כקודקוד התנועה. בדומה למגן-דוד בו שני המשולשים משולבים יחדיו: משולש אחד פונה כלפי מעלה, והשני מטה.

אינני בטוח שאני מבין את כוונתך כאשר אתה מדבר על משולש אשר קודקודו פונה כלפי מטה.

קַנֶצוּקָה סנסי:  כאשר אנו מבצעים טֶנְקָאן, מרכזנו סב על קודקודו של משולש זה. כמו כן כאשר אנו מבצעים תנועת אִירִימִי, אין אנו נעים ישירות אל הפרטנר שלנו, אלא בזוית כלפיו, תוך שמירה על מגע בין המרכז שלנו ושלו.
עקרונות המעגל או הכדור, המשולש / פירמידה, והמרובע / קוביה, הינם ברורים ביותר בתנועות השִׁיהוֹ-גִירִי (חיתוך לארבעה כיוונים), או השִיהוֹ-נָאגֶה. לכן עלינו להתאמן בתנועות אלו בקביעות. בשעה שאתה יוצא מקו ההתקפה ופוסע קדימה, הנך מבצע תנועת חיתוך כלפי מעלה בתנועת יד מעגלית, או אז, בסיבוב הגוף אנו פונים חזרה ומבצעים חיתוך כלפי מטה. לבסוף מסיימים בעמידה יציבה. בדרך זו מובילים את הפרטנר ללא עימות.

אם כך, האם אתה אומר שצורות אלו עובדות יחדיו בצוותא, ושהן שזורות זו בזו?

אכן שלושתן צריכות לעבוד יחדיו בכל טכניקה. לכן אנו מדברים על קֶייקוֹ (אימון): חזרה ושוב חזרה. תנועותינו צריכות להיות יעילות ולא באופן מקרי. הן צריכות לפעול מול כל התקפה ובכל טכניקה, החל בתנועות הבסיסיות כגון טֶנְקָאן, קָטָטֶדוֹרִי קוֹקְיוּ הוֹ, מוֹרוֹטֶדוֹרִי קוֹקְיוּ הוֹ, וכלה בטכניקות מתקדמות. לדרגת שלמות זו אנו יכולים להגיע רק על ידי אימון אינסופי. עלינו ללמוד זאת בתשומת לב רבה ובתנועות איטיות. אין צורך בזיעה רבה או באפיסת כוחות. כאשר תבצע את התנועות בצורה נכונה, גם אתה וגם הפרטנר שלך תרגישו טוב. אנו לומדים לעשות שימוש בכל הגוף, כיצד להזיז את מרכז הכובד, כיצד לשנות כיוון וכיצד הידיים והמרכז שלך תמיד עובדים יחדיו. במהלך האימון עליך לנהוג בענווה ולכבד את הפרטנר שלך. אסור שתהיה הרגשה של תוקפנות או של תחרות. אין מנצח ואין מפסיד, זו המשמעות של האייקידו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה